Да се грижим за здравето си

В последните години затлъстяването е един от сериозните здравни проблеми – около 1/3 от хората са затлъстели. Захарна болест, повишен холестерин в кръвта, артериална хипертония, исхемична болест на сърцето и миокарден инфаркт, атеросклероза, мозъчносъдова болест – ето списък от съвременни болести, в центъра на който стои преяждането и затлъстяването.

Натрупаните мазнини затрудняват нормалните физиологични процеси в организма и разстройват правилната обмяна на веществата. Излишните килограми са бреме и за психиката. Разчитайки повече на апетита си, отколкото на правилата за хранене, ние неусетно намаляваме работоспособността си и дори рискуваме да съкратим продължителността на живота си.

Къде е границата, след която килограмите стават опасни за здравето? Стойностите на нормалното телесно тегло са строго индивидуални и зависят от пола, възрастта, расата, професията. Съществуват таблици за идеалното тегло на мъже и жени по възрастови групи, с които трябва да се съобразяваме. На практика за ориентир може да ни служи следната формула: нормалното тегло в килограми е ръстът в сантиметри минус 100.

Мерило за идеалното тегло трябва да бъде и собственото усещане за физическо и психическо самочувствие. Обаче неблагоразумна и вредна е и другата крайност, при която за някой и друг килограм над нормата бързаме да се подложим на диети, дори гладуваме с риск да увредим здравето си. Ако след проверка на теглото и консултация със специалист се установи, че макар и неусетно сме надвишили с повече от 10% нормалното тегло, вече попадаме в групата на затлъстелите.

И тук идва въпросът „Как да отслабна?“. Ако се борим за нашата линия, поне веднъж седмично трябва да следим теглото си. Да приемаме по-голямо количество от определеното ни меню на закуска и обяд, а вечерята да бъде лека. Не на последно място по значение кулинарната обработка – препоръчва се скара и задушаване в тефлонови съдове изискващи много малко мазнина.

Поне три пъти седмично трябва да правим упражнения за отслабване. Достатъчно е само малко воля и по-добра организация на свободното време. Така ще си възвърнем хубавата линия, доброто самочувствие и ще разтоварим дори психическото напрежение.

[Total: 0    Average: 0/5]
Публикувано в Здраве. Постоянна връзка.