Всеки продавач се опитва да продаде автомобила си по-скъпо, затова повечето правят предварителна подготовка на автомобила и правят леки козметични ремонти, криейки недостатъците за известно време. Затова внимавайте, когато инспектирате превозното средство преди да го закупите, не правете прибързани заключения!
Ако изглежда, че автомобил изглежда добре поддържан, това не означава, че трябва да се вземе! Auto.bg съветват да погледнете колата по-отблизо…
Направете външна инспекция
Необходимо е да се започне с проверката на тялото (каросерията) и гумите.
Каросерията е важно да се провери, за да се определи дали колата е участвала в ПТП. За да направите това, на първо място, е необходимо да се оцени пространството между елементите. Например, ако бронята се е сменяла, тогава може би ще има различни празни пространства на местата на нейното закрепване към автомобила. При странични удари багажникът би могъл да се измести, в случай на ПТП, при което предната част на автомобила е пострадала, може да има различни дефекти между каросерията и фаровете. Също така преминете и проверете всяка врата. Отворете и затворете и ще разберете дали нещо не е както трябва.
Ако колата е била боядисана, ще има видими елементи, които се различават по цвят от оригиналния цвят. По лумена в различни равнини върху елементите на тялото не трябва да има нередности или неестествени вдлъбнатини. Също така, за участието на автомобили в произшествие се проверява чрез внимателна проверка под капака и багажника. Има места за фабрично заваряване и те трябва да бъдат проверени.
Пристъпваме към оценка на състоянието на колелата. Проверете за износване на гумите, ако някоя от гумите е износена неравномерно, тогава това показва износване на окачването или нарушение на геометрията на каросерията и колелата трябва да се проверяват по време на движение. Ако пуснете волана по права линия, тогава колата не трябва да променя траекторията. Не трябва да води в никаква посока.
След като прецените външния вид на тялото и състоянието на колелата отидете до прозорците и огледалата. В допълнение към външни дефекти под формата на драскотини, трябва да проверите маркировката върху стъклото. Маркировката върху стъклото показва годината на производство на автомобила, тя трябва да съответства на данните в големия талон. И ако маркировката върху стъклата е различна, тогава този елемент вероятно е бил подменян
Време е да проверите салона на колата и електрониката.
Ако вътрешността на колата е чиста и подредена, това означава, че собственикът е поддържал колата. Ако интериорът е разхвърлян, има миризми, тогава собственикът се е отнасял небрежно към автомобила и вероятно, не само отвътре. Ако интериорът е кожен, е важно да се оцени състоянието на кожата, дали има драскотини, пукнатини или дали кожата е пресъхнала. Ако е плат, в какво състояние е тъканта?
Вижте пробега и го смесете със състоянието на интериора; при автомобили с малък пробег салонът трябва да е почти перфектен! Същото важи и за гумените подложки на педалите.
Проверете работата на автомобилните системи, не се колебайте да натискате всеки бутон в колата един по един, проверете дали всички прозорци са спуснати и повдигнати, преценете работата на парното и климатика и т.н. Обърнете внимание дали въздушните възглавници работят. За да направите това, включете на контакт, индикаторът трябва да се включи и да изгасне след няколко секунди. Това показва правилната работа на системата за въздушни възглавници.
Отидете да проверите работата на двигателя
Отворете капака, извадете щеката за проверка на маслото и проверете за наличие на моторно масло в двигателя. Проверяваме наличието на течности в резервоарите: охлаждаща течност, спирачна, хидравлична течност. Обърнете внимание за наличието на течове.
Запалете колата. Тя трябва да започне плавно, без прекъсване, във времето за 1 – 3 секунди. Ако навън е студено, изчакайте индикатора за готовност за палене. Когато двигателят работи, не трябва да има вибрации и удари. Когато натиснете педала за газ до 3 – 4 хиляди оборота, е необходимо да прецените цвета на дима (отработените газове) от ауспуха. По него можете да се ориентирате за неизправности. Ако димът е черен – това показва неизправност в системата за подаване на гориво, но ако димът се окаже син, тогава има симптом за износване на двигателя.
Сега трябва да шофирате и да проверите работата на двигателя, скоростната кутия и окачването на колата в движение. Направете така наречения тест драйв!
Когато се движите оценете работата на окачването и предаването на автомобила
На ръчна скоростна кутия опитайте да се движите с 2 предавки. Колата не трябва да спира. Когато правите пробно задвижване, тествайте производителността на всяка скорост, като ги редувате последователно.
Ако колата е с автоматичната скоростна кутия, опитайте алтернативно да превключите всички режими, не трябва да има чукане. В движение, превключването на предавките трябва да е плавно, без да трепне.
В движение проверете работата на амортисьорите. За целта направете разходка в различни неравности на от едната и другата страна и слушайте за чукане. Също така, трябва да проверите амортисьорите в спряло състояние на автомобила. За да направите това, разклатете колата последователно отпред и отзад. Тя трябва да спре след второто, третото клатене. Ако не, време е да смените амортисьорите.
В допълнение към това:
- проверете работата на волана както в движение, така и в спряло положение;
- не трябва да има обратно чукане и звуци;
- не забравяйте спирачките и ABS системата;
- проверете спирачните дискове и накладки за износване и пукнатини;
- ABS е наред, ако съответната светлина светне, когато запалите и изгасне след няколко секунди. Също така работата му може и трябва да се проверява при внезапно спиране.
След задълбочен преглед на автомобила, оценете го, сравнете го с други автомобили, които Ви интересуват. И не забравяйте, че всеки дефект е причина за разумни сделки. Ако имате затруднения със самооценката на превозното средство, можете да се свържете със сервиза за експертна оценка.
Също така, когато избирате автомобил, не забравяйте както за Вашата безопасност, така и за тази на пътниците. При първата проверка не трябва да се откриват повреди за големи суми пари.