Когато в един прост или сложен механизъм има две или повече триещи се една в друга части, те трябва да бъдат смазани с подходящата течност, за да могат да работят дълго време. Това с пълна сила важи и за двигателите с вътрешно горене, защото те представляват сложни механизми за задвижване. Ето защо по-долу ще стане дума за предназначението на маслото и какво би се случило, ако то не бъде сменено навреме.
Основните задачи на маслото
Самата смазка представлява хидравлична течност, образуваща тънък филм между триещите се един в друг компоненти, силно забавяйки тяхното износване и развиването на висока температура. Това обаче не е всичко. Тя предотвратява образуването на ръжда и развиването на корозионни процеси по детайлите, а също ги предпазва и от различните химически активни компоненти, създаващи се вследствие на работата на механизма.
Двигателното масло също спомага за охлаждането на триещите се повърхности, отстраняването на наличните фини частици, възникващи от триенето между детайлите и създаването на отлична среда за правилно функциониране. След определен пробег обаче, трябва да извършим смяна на маслото. Кога и защо, ще разберем по-долу.
Какво може да се обърка ако не го сменим
Многократното нагряване и изстиване на течността, в допълнение към натрупващите се примеси и отлагания, вследствие на износване на частите, вискозитетът (гъстотата) и стабилността на масления филм се променят.
От тук вече следва, че след определен пробег (виж по-долу), способностите и ефективността на смазката силно намаляват.
Ако тя не се подмени, ще последват следните промени, но не само:
- постепенно увеличаване на натоварването;
- частите се износват по-интензивно и механизмът се загрява по-бързо;
- разходът на гориво се увеличава;
- възможно е появата на шумове във вид на чукане, поради влошената работа на отделните части;
- отлаганията започват да стават повече и повече и в крайна сметка се стига до блокиране на целия механизъм и нужда от основен ремонт.
Колко често се сменя
Както вече стана ясно, смяна трябва да има, но въпросът е кога?! Еднозначен отговор няма, въпреки, че експертите препоръчват средно на всеки 15 хил. километра изминат пробег, да се сменя моторното масло. Важни фактори за износването са тежките условия на експлоатация, некачественото гориво, продължителната работа на празен ход и т.н.
Ето защо, не може да се даде точна препоръка, кога да се извърши подмяната, така че условно е прието на всеки 15-20 хил. километра, смазочната течност на двигателя трябва да се сменя, заедно с масления филтър.
От всичко написано до момента, следва да си направим изводите, че за да ни служи безпроблемно автомобила, трябва прилежно да се грижим той винаги да бъде добре смазан и в отлично работно състояние. Цените са без значение, на фона на средствата, които ще платим в последствие поради пестене, закупувайки нискокачествени смазочни препарати. За предпочитане е да четем препоръките на производителя и да ги следваме, като само така си гарантираме максимална дълготрайност на колата и възможно най-малко проблеми с двигателя.