Напоследък онлайн – пазаруването в България се разраства все повече и повече. Това се случва предимно поради големите наеми на магазините и още много други причини от обективен характер: например все по-нарастващите разходи за ток,вода и други консумативи. Вече в интернет пазаруват около 30% от българските потребители. Преди няколко го дини хората ги беше страх да пазаруват през онлайн магазините поради големите измами, но вече не е така. Вераятността да те измами някой купувач е много по-голяма, отколкото да те измами магазин. Много клиенти поръчват нещо и след това изобщо не отиват да си го потърсят от куриера. Поради тази причина някои онлайн магазини започнаха да искат парите за покупката предварително. В повечето страни от Европейски съюз тази практика се използва от много години насам.
Онлайн магазините също имат разходи. Те всяка година си заплащат за хостинг и домейн, някои плащат за поддръжка (вкарване на стока, обновяване на информация, снимки и цени), други пък плащат за реклама или СЕО оптимизация на тяхния онлайн магазин. Когато един магазин има добра реклама, или е добре оптимизиран, той продава, и разходите се възстановяват много бързо.
Как клиентите си получават закупените от тях продукти? Това е много често задаван въпрос от хова, които за пръв път пазаруват през интернет. Всеки магазин определя с коя куриерска фирма да работи, така че доставката за клиента да излезе най-евтина. Пратките се изпращат най-често с наложен платеж : така клиентите могат да си отворят пратката и да я тестват, и ако има някаква нередност, да я върнат на магазина, от който са я закупили. В този бранш се случват и такива неща. Най често използвани куриерски фирми в България са „Еконт експрес“, „Спиди“ и “М&БМ“. Понякога, когато клиентите искат стоката да им излезе още по-евтино, предлагат на продавача да заплатят стоката предварително, за да им изпратят закупената стока с БГ пощи.
Какво най-често си купуват хората през интернет? През интернет в днешно време може практически да си закупите всичко! Има голямо разнообразие от виртуални магазини. Клиентите най-много се доверяват на магазините за електроника: тези стоки са най-търсените т в онлайн магазините. Мнозина си купуват и дрехи, но в много случаи номерата не отговарят и клиентът е принуден да върне стоката обратно, което е малко неприятно, защото той заплаща цената за доставка.
Какви евентуални измами да очакваме при онлайн пазаруването? Най честите измами са от клиенти, които поръчват нещо, и след това поради някаква причина се отказат от поръчката и не сигнализират в съответния магазин. Когато стане така, онлайн магазинът трябва да заплати доставката на пратка та и в двете посоки. Други евентуални измами се правят и от страна на продавачите – примерно продажба на реплики на маркови дрехи, електроуреди, мобилни телефони и други.
Какви са предимствата на този вид пазаруване? За всеки втори българин в мрежата предимствата на такъв тип пазаруване не се изчерпват само в пестенето на много време, но и в по-ниските цени, както и с по-високото качество на много от продуктите. За повечето стоки много голяма част от интернет -потребителите са категорични, че доста трудно, даже почти невъзможно е да ги намерят в традиционните български магазини.