128
Франчайзингът е една от най-успешните и признати системи за бизнес успех. Той има неоспорими предимства за страните пред другите концепции за стартиране на бизнес в няколко направления. След като в предишна статия разгледах предимствата на франчайз системата от гледна точка на франачайзодателя в настоящето изложение ще направя кратък преглед на плюсовете за насрещната страна. Много често прибягвайки до закупуване на франчайзинг за стартиране на даден бизнес младия предприемач е привлечен от стабилността на доказан бизнес модел даващ сигурност в сравнение със самостоятелния старт на определено комерсиално начинание. Предимствата за него са в следните насоки
- Нисък риск за инвестицията. Франчайзингът е бизнес модел основан на доказани идеи, процедури и реализации. За разлика от стартирането на бизнес от нулата влизането във франчайзинг верига има предимството на много по-ниския риск, което се потвърждава от изследванията на франчайзинг асоциациите .
- Работа под известна и разпознаваема търговска марка. Много трудно може да се оцени истинската стойност на това да се работи под утвърдена марка, превърнала се в синоним на качество и успех. Наложената марка на компания предлагаща франчайзинг гарантира вече убедени да купуват клиенти, с което се пропускат трудностите съпътстващи създаването на клиентела. Но за да изпълнява тази си функция марката на франчайзодателя трябва задължително да бъде наистина силна.
- Неоспоримо предимство за франчайзполучателят е, че не се налага да взема сам важните решения. Осигурената от компанията франчайзодател подкрепа дава сигурност на стартиращия бизнес. Подкрепата оказвана под формата на обучение и съвети е от основните фактори предопределящи успеха на даден франчайзинг. И обучението и подкрепата след стартирането са мерки целящи преодоляване на липсата на опит у франчайзполучателя в бизнеса и превръщането му от начинаещ инвеститор в пълноценен и равностоен франчайзинг партньор.
- Ако живеехме в нормална държава стартирането на бизнес под формата на франчайзинг щеше да е много по-лесно предвид това, че риска при бизнес кредит ще бъде несъпоставимо по-нисък отколкото при самостоятелен старт. За съжаление бизнес кредитирането в България не е достигнало до това си ниво на развитие и франчайзинг бизнесът скоро няма да се ползва с благоволението на банките.
- Следващото, което би накарало даден инвеститор да се обърне към франчайзинг концепция за стартиране на бизнес е по-високия процент печалба, който са реализира още от стартирането на бизнеса. Това е възможно благодарение на множество фактори като разпознаваемост на марката, популярността добивана от корпоративната реклама, покупателната способност на веригата, която дава възможност суровини и материали да се получават на много по-ниски цени, както и вече изградената клиентела.
Лазар Белев